Vroeg of laat heb je een notaris nodig bij de aankoop van een eigendom.
Onze tip is beter te vroeg dan te laat.
Een notaris is een gespecialiseerde jurist die enerzijds benoemd werd door de Koning tot openbare ambtenaar om oa. authentieke aktes te verlijden en anderzijds fungeert als juridische raadgever met kennis van fiscaal recht, familierecht, erfrecht, vermogensrecht, vennootschapsrecht, administratief recht, …
Zoals een dokter voor jouw gezondheid, is een notaris voor jouw materiële bezittingen.
Wil je een eigendom aankopen is een informatief gesprek over jouw persoonlijke situatie dus zeker aan te raden. Koop je alleen of met 2? Ben je wel of niet gehuwd? Er zijn verschillende zaken waarbij stil gestaan dient te worden.
Een notaris kan met zijn ervaring en overkoepelende kennis jouw helpen om alle puzzelstukjes in elkaar te laten passen en je laten denken aan zaken waar je voorheen misschien nog niet had bij stil gestaan. Heb je bv. al gehoord van het beding van Aanwas?
Koop je een woning, wil je ook zeker zijn dat alles in orde is. Vanaf het moment dat je een bod doet tot het verlijden van de authentieke akte. Een notaris fungeert dus ook al een vertrouwenspersoon, hoe sneller dat je die onder de arm kan nemen, des te beter.
Met dit in het achterhoofd raden wij het partijen dan ook aan dat ieders een eigen notaris heeft om zijn belangen te behartigen, want in “C” kan je dezelfde notaris kiezen als die van de tegenpartij. Wat soms uit puur toeval ook zo kan zijn. Weetje: de kosten gaan ook niet omhoog wanneer er verschillende notarissen bij de akte betrokken worden.
Een notaris werkt voornamelijk preventief. Je kan dus zeker vragen op welke manier je een bod dient te doen, en welke documenten er van rechtswegen aanwezig dienen te zijn. Vastgoedmakelaars zijn hiervoor opgeleid, particulieren informeren zich niet altijd even goed vooraf.
Je kan als koper een opschortende voorwaarde laten opnemen voor verschillende doeleinde. De meest gekende is voor het verkrijgen van een hypothecaire lening. Weet dat dit niet moet, mag en kan geweigerd worden door een verkoper als er bv. meerdere geïnteresseerde zijn. Daarom terug de oproep om vooraf goed informatie in te winnen mbt een lening. Ook voor de stedenbouwkundige inbreuken of stedenbouwkundige vergunningen worden soms opschortende voorwaarden genoteerd.
Heb je een bod gedaan, zal jouw notaris in contact gaan met de notaris van de andere partij voor alle documenten te verzamelen en de verkoopovereenkomst op te maken.
De verkoopovereenkomst is een verkoopcontract met dezelfde juridische waarde als een authentieke akte. Het is dus zeer belangrijk dat deze volledig en correct wordt opgemaakt. Het bevat zeer veel informatie en wordt opgebouwd uit de opgevraagde documenten die wettelijk verplicht zijn bij verkoop om jou als koper goed te informeren. Uiteraard wordt ook de prijs hier vermeld ;-)
Koop je via een vastgoedmakelaar? Vaak maken deze de verkoopovereenkomsten op en worden de overeenkomst ter goedkeuring bezorgt aan de notarissen alvorens de ondertekening plaats vindt.
Bij ondertekening van de verkoopovereenkomst betaal je gangbaar 10% van de aankoopprijs als voorschot. Weet dat dit niet wettelijk verplicht is. Je kan dus ook overeenkomen met de verkoper dat dit 5% is of bijvoorbeeld geen voorschot dient betaald te worden.
De maximale termijn tussen het ondertekenen van het verkoopovereenkomst en de notariële akte bedraagt 4 maanden. Het kan ook eerder gebeuren, maar hou er rekening mee dat de notaris tijd nodig heeft om de administratieve formaliteiten in orde te brengen.
In de periode tussen verkoopovereenkomst en akte heeft hij/zij een aantal specifieke taken, oa.:
- De herkomst van het onroerend goed controleren, zodat onbekende personen het goed achteraf niet kunnen opeisen.
- Onderzoeken of er op het pand geen hypotheek meer rust. Aangezien een hypothecaire lening gelimiteerd is tot 30 jaar, spreken we hier over een ‘dertigjarig onderzoek’. Dit onderzoek kan 3 tot 5 weken in beslag nemen.
- Onderzoeken of het pand fiscaal helemaal in orde is, zodat je achteraf niet opdraait voor de fiscale schulden van ex-eigenaars.
- De akte voor jouw hypothecaire akte voorbereiden en documenten opvragen bij jouw bank.
Ongeveer een week voor de akte krijg je jouw afrekening van de notaris. Op de afrekening staan alle kosten vermeld, alsook het saldo dat je nog dient te betalen voor ondertekening.
De ondertekening van de akte vindt plaats bij jouw notaris. De notaris van de tegenpartij zal ook aanwezig zijn of een medewerker. Jouw notaris zal de notariële akte aan de beide partijen voorlezen zodat de inhoud duidelijk is. Daarna wordt er overgegaan tot de ondertekening.
Heb je nog geen notaris? Hoe kies je dan jouw notaris?
Een notaris kiezen is zoals een vastgoedmakelaar kiezen, een dokter, advocaat of aannemer. Je polst bij familie, vrienden of kennissen: wie kent wie: heeft er iemand misschien een heel positieve ervaring met een bepaalde notaris of juist helemaal niet?
Je kan ook op de website www.notaris.be kijken welke notaris waar gevestigd is.
Informeer jezelf goed, vraag een kennismakingsgesprek en volg jouw gevoel!
Weetje:
Een notaris heeft 5 jaar rechten gestudeerd. Nadien een Master in het notariaat voor de theoretische basis en 3 jaar stage voor de praktijkervaring. Tot slot ook nog een examen. Daarbovenop worden er in België maximaal 90 notarissen per jaar benoemd.