De verkoopovereenkomst is getekend, wat nu?
De periode tussen de ondertekening van de verkoopovereenkomst en de akte duurt gemiddeld 3 maanden: 4 maanden is het wettelijk maximale voor het betalen van de registratie en minimaal 2 maanden zijn er normaliter nodig voor een notaris om het dossier te verwerken.
Deze periode kan zeer lang duren, als je niet kan wachten om te verhuizen naar je nieuwe thuis.
Deze periode kan ook direct om zijn, als je de tijd goed gebruikt!
We denken vaak dat we veel tegelijk aan kunnen, eigenlijk is de mens daar niet voor gemaakt en veroorzaakt het alleen maar stress. Verhuizen staat niet voor niets op plaats 2 van de 10 meest stress gevende situaties in ons leven. De periode tot aan de akte is daarom ideaal voor alles voor te bereiden!
TIP 1: Koop een notitieboekje!
In een notitieboekje kan alle informatie verzamelen, alsook waar je “To do’s” kan maken en afvinken: 2 vliegen in 1 klap ??! Extra tip, het notitieboekje is ook ineens een leuke herinnering voor later ??
TIP 2: Braindump
Er komt heel wat geregel kijken bij een verhuis, je gewone leven loopt daarnaast ook gewoon verder. Start daarom in jouw notitieboekje met een braindump en noteer alles waar je maar aan denkt! Neem je notitieboek ook overal mee naartoe, denk je aan iets, kan je het direct noteren. Zo hoef je niet bang te zijn om iets te vergeten of over het hoofd te zien.
TIP 3: Ga alvast aan de slag met de verhuisdozen
De periode tot aan de effectieve verhuis is ideaal om al te beginnen inpakken. Je hebt hier geen aktedatum voor nodig, verhuizen doe je sowieso. Hoe minder dat je dan te verhuizen hebt, des te gemakkelijker!
Het is namelijk nu de ideale moment om je spullen eens goed te sorteren en oude spullen weg te doen. Zitten er spullen bij die je al jaren niet meer gebruikt? Geef ze een tweede leven bij de kringloopwinkel of verkoop ze, anders komen ze toch gewoon in de kelder of op zolder terecht.
Extra tip, in jouw notitieboekje kan je een planning maken om alles te beginnen inpakken: welke kamer kan je wanneer al onder handen nemen.
TIP 4: Vraag of de verkoper een plan heeft
Plan een dag in waar je de tijd kan nemen om te kijken hoe je jouw nieuw thuis gaat inrichten. Fijn om te doen is om al jouw meubels op schaal uit te knippen en dan te puzzelen op het plan dat je van de verkoper mocht ontvangen.
Je kan online op verschillende websites ook leuke interieur ideeën opdoen ??
Ben je echt graag voorbereid? Extra tip, aan de hand van het plan kan je ook al de nodige verf uitrekenen ?? Allemaal handig verzamelt in jouw notitieboekje ??
TIP 5: Wees voorbereid
Voorzie in jouw notitieboekje zeker een bladzijde welke instanties je allemaal dient te informeren over jouw nieuwe adres. We denken bv. aan het ziekenfonds , jouw verzekeringsmakelaar, etc.
Ga ook op zoek naar een energieleverancier: bekijk ze nog eens allemaal, kan perfect aan de hand van jouw huidig verbruik.
TIP 6: Planning, planning, planning
Zodra je een aktedatum kent, kan je effectief beginnen plannen: Wanneer ga ik poetsen? Wanneer ga ik schilderen? Hoe ga ik verhuizen? Wie kan ik om hulp vragen? Etc.
Maak een duidelijke planning en laat deze even door iemand nakijken.
Vraag je familie of vrienden om hulp? Kies de juiste dag en zorg voor voldoende hulp! Vraag het hen zo snel mogelijk en hou rekening met feestdagen. Op een feestdag maken mensen vaak plannen lang vooraf.
Extra tip, dingen vallen soms tegen. Van schilders die hun deadline niet halen, tot een koelkast die niet op tijd geleverd wordt. Iedereen heeft het wel al eens meegemaakt, zorg daarom voor voldoende ruimte in de planning. Dat creëert heel veel rust.
TIP 7: GENIET!
Ondanks dat het een stressvolle periode is, geniet ervan! Praat erover met je omgeving, blader geregeld door je notitieboekje of zet de muziek lekker luid en dans lekker zot voor de spiegel alsof je in jouw nieuwe slaapkamer staat. Heb je het even moeilijk en wordt het te veel? Glimlach! Gewoon lachen en slappe lach gaan naspelen, doet wonderen ??
Heb jij verhuistips? Laat het ons weten in een reactie!
Jouw eigendom verkopen of op zoek naar jouw nieuwe thuis? Heb je vragen? Bel ons op 03 259 04 04
Abricasa staat voor een persoonlijke én actieve dienstverlening van A tot Z! Leer ons kennen!
De inlichtingen zoals meegedeeld op deze pagina zijn louter van algemene aard en kunnen geenszins als sluitende professionele juridische adviesverlening aangepast aan specifieke of concrete persoonlijke omstandigheden worden beschouwd.